Aktualizováno: 28.12.2013
1 fotka + historie dopravy
Michálkovická Tramvaj
 
Nebývalý rozvoj průmyslu, zvláště uhelného hornictví ve Slezsku na
přelomu 19 a 20 století, si vyžádal i nutnost řešení osobní hromadné
dopravy v tomto regionu. Slezský zemský sněm proto vydal povolení na
výstavbu sítě úzkorozchodných elektrických drah o celkové délce 63 kilometru.
                Tyto tramvajové trati spojovaly Ostravu s městy Karvinou a Bohumínem.
Procházely mimo jiné Polskou ( Slezskou) Ostravou, Hrušovem, Radvanicemi,
Petřvaldem, Orlovou a Dolní Lutyní.
                Samostatnou větví tohoto dopravního systému byla trať vedoucí z
dnešního Náměstí Jurije Gagarina ve Slezské Ostravě do Michálkovic k dolu
Michal. S její výstavbou se započalo 3 července 1911. Pravidelný provoz na
ní byl zahájen 2 záři 1912. Technicky i provozně náročný byl zejména strmý
úsek serpentin do vrchu Hladnov. V roce 1917 byly tramvajové linky z Michálkovic
a z Bohumína prodlouženy přes dnešní most Miloše Sýkory do centra Moravské
Ostravy. S ohledem na potřebu větší dopravní kapacity jezdily na michálkovické
trati obvykle motorové vozy spřažené s vlečnými vozy. Tyto soupravy sloužily
osobní přepravě až do konce roku 1953.
                 V době druhé světové války došlo na michálkovické trati k několika
nehodám. Dne 11 května 1941 se při průjezdu hladnovskými serpentinami
převrhl přetížený vlečný vůz tramvaje. Tato nehoda si vyžádala řadu zraněných
cestujících a jednu smrtelnou oběť. Při leteckém náletu dne 25 února 1945 na
dnešní ulici Čs. armády v Michálkovicích byl bombou přímo zasažen a zničen
motorový vůz tramvaje. Cestující však byly před útokem včas varovaní a stihli
se zachránit v protileteckém krytu. Provoz tramvajové linky byl rovněž přerušen,
když při ústupu nacistických vojsk byl vyhozen do povětří most přes báňskou
dráhu na Janské a na konečné stanici v Michálkovicích zůstaly uvězněný dva
motorové a jeden vlečný vůz tramvaje.
V povalečném období přestala dopravní kapacita tramvaje stačit
požadovaným přepravním nárokům. Proto dne 6 prosince 1953 byla
uvedena do provozu nová trolejbusová linka vedoucí od Mostu pionýrů
ve Slezské Ostravě do Michálkovic a tramvajová trať byla formálně zrušena.
Přesto ještě po dobu několika týdnu byla tramvaj využívána jako záloha nové
trolejbusové dopravy. Jedenačtyřicetiletá historie michálkovické tramvaje
tak skončila. Poslední vzpomínkou na ní byla ještě nějakou dobu vozovna,
nacházející se na dnešní zatravněné ploše před prodejnami firmy Žabka.
Ta však byla v sedmdesátých letech minulého století zbořena.
 
Přepis s knihy:
Kapitoly z historie Michálkovic od ING. Jiřího Kašpárka  2009
1.

1.

Kde: Michálkovice vozovna
Kdy: -.-.----
Autor: Archiv Michálkovice
Upravil: Pluta Miroslav
28.12.2013 13:17:35
labutak

Líbí se vám tyto stránky?

Ano (7155 | 39%)
Ne (5508 | 30%)
http://www.transphoto.ru/
http://www.mhd-ostrava.cz/
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one